۸ اسفند ۱۴۰۳، ۱۱:۵۳

حذف دانشکده‌های فعلی و ایجاد دانشکده‌های موضوعی در دانشگاه آزاد

حذف دانشکده‌های فعلی و ایجاد دانشکده‌های موضوعی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما نمی‌خواهیم اسم دانشکده‌ها را تغییر دهیم، بلکه می‌خواهیم سازمان آنها را به صورت کامل تغییر دهیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی روز گذشته در محل واحد کرمانشاه برگزار شد. طهرانچی در این جلسه با بیان اینکه دانشگاه به اجبار راه تحول را انتخاب کرده است، زیرا اگر این راه را نرود، متوقف می‌شود و توقف برابر با فرو رفتن در مرداب خواهد بود، گفت: نظام تحولات جهانی ما را ملزم به این تحول می‌کند. امروز انتخاب رشته دانشجویان در حقیقت کنش آنها در روندها و فضای اشتراکی بین‌المللی است.

دانشگاه با یک جریان تحول دائمی، خود را برای درک شرایط موجود نزدیک می‌کند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: زندگی ما و دانشگاه با زندگی دانشجوها و فرزندانمان گره خورده است، ما مسئول جوانان این کشور هستیم، چون این جوانان به روز هستند، ما نیز باید به روز شویم، برای اینکه بتوانیم به روز باشیم، باید مسیر تحول را در پیش بگیریم، مسیری که نفع مردم را تأمین می‌کند. آن چیزی ماندگار و پایدار خواهد بود که منفعت مردم در آن باشد، کارآمدی نیز در گرو تحول برای ساخت فرداست. دانشگاه با یک جریان تحول دائمی، خود را برای درک شرایط موجود که دچار تغییرات سریع شده است، نزدیک می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه نظامات اداری ما در مرحله اتوماسیون باقی مانده است، افزود: همچنین ما در ساختار دانشی خود هنوز درس مبانی کامپیوتر را تدریس می‌کنیم، در حالی که دنیا امروز از فضای مجازی عبور کرده و وارد فضای هوش مصنوعی شده است. علیرغم اینکه در شبکه های اجتماعی زیست می‌کنیم، نظامات اداری ما هنوز سنتی هستند.

به گفته دکتر طهرانچی دانشگاه محل زیست جوانان است، این محل نباید رنگ پیری بگیرد، دانشگاه باید متناسب با ویژگی های دانشجویان و شرایط روز جامعه دچار تحول شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما خاستگاه جوانان هستیم، لذا باید به روز، پایدار و کارآمد باشیم، گفت: ساختار ما در ارتباط بین سازمان و دانشجو در حال تغییر و تحول است که نماد آن را می توان در تغییراتی که در رابطه با ارتقای اداری کارمندان ابلاغ شده است، مشاهده کرد. امروز دانشجو دیگر مشتری نیست، بلکه یک کاربر است.

تحول یک تغییر اسم و تابلو نیست، بلکه تغییر تفکر، نگاه و اندیشه است

وی با اشاره به اینکه دانشگاه در حال تغییر دو ساختار اداری و دانشی خود است، ادامه داد: در تحول ساختار دانشی قرار نیست دانشکده‌های قدیمی تبدیل به دانشکده دیگری شوند، زیرا اساساً قرار نیست دانشکده‌های قبلی را داشته باشیم. علوم مختلف امروز در ارتباط با یکدیگر هستند، دیگر تنها رشته مطرح نیست، بلکه بین رشته‌ای‌ها و فرا رشته‌ای‌ها مورد بحث قرار می‌گیرند. تحول یک تغییر اسم و تابلو نیست، بلکه تغییر تفکر، نگاه و اندیشه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: عملیات این تحول آغاز شده است و همه همکاران ما در واحدهای دانشگاه در معرض آن هستند. مسیری که در پیش گرفته‌ایم، حتماً مسیر دشواری خواهد بود و نیازمند مردان سخت کوش تحولی است.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه نسل امروز دیگر منتظر پاسخ‌های کند و طولانی مدت نخواهد ماند، بلکه به فراخور تحولات سریع پاسخ‌های سریع نیز طلب می‌کند، گفت: اگر این نسل نفع خود را در کار شما نبیند، شما را ترک خواهد کرد. همین امر سبب شده است که دیگر خیلی از رشته‌ها دانشجو نداشته باشد، رشته‌هایی مثل ریاضی، تاریخ، فلسفه، ترویج کشاورزی، شیلات و ... از این دست هستند.

وی اظهار کرد: ما نمی‌خواهیم اسم دانشکده‌ها را تغییر دهیم، بلکه می‌خواهیم سازمان آنها را به صورت کامل تغییر دهیم. گروه‌های دانشی در واحد با عنوان دپارتمان‌های تخصصی در رابطه با تک رشته‌ها مستقر می‌شوند، برای انجام امورات مربوط به آنها در استان نیز دانشکده‌های تخصصی یا گروه‌های استانی و در سطح کشور نیز گروه‌های کشوری ایجاد می‌شوند، این بازآرایی شرایط موجود است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشکده های علوم پایه، مهندسی، منابع طبیعی، علوم انسانی، حقوق و ... که از قدیم مرسوم بوده‌اند را دیگر در دانشگاه نخواهیم داشت، مفهومی از ۱۰ سال گذشته با عنوان بین رشته‌ای به گوش ما می‌خورد، ما برای این مفهوم دانشکده‌های موضوعی را ایجاد کرده‌ایم، دانشکده‌های موضوعی جدید تک رشته‌ای نخواهند بود، بلکه Multidisciplinary (چند رشته‌ای) هستند و دیگر ساختار و سازمان دانشکده‌های قدیم را نخواهند داشت. کنش‌های دانشکده‌های موضوعی ملی و مأموریت محور است، اما گروه‌ها کنش‌ واحدی و رسالت محور خواهند داشت.

طهرانچی تأکید کرد: همکاران ما در واحدهای کشور باید دقت بیشتری نسبت به درک مفاهیم جدید دانشگاه داشته باشند، تا شاهد اجرای دقیق و درست تحولات باشیم. اگر آموزش عالی متحول نشود، رشته‌های باقی مانده نیز مانند رشته‌هایی که حذف شدند، از بین خواهند رفت.

وی با بیان اینکه تحول با هم نوایی، هم فکری، همدلی و هم افزایی ممکن خواهد بود، گفت: ما در تحول به دنبال صورتگرایی نیستیم، بلکه به دنبال واقعیت‌ها هستیم.

کد خبر 6391397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • لیلا IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۸
      8 6
      دانشگاه نیاز به انقلاب فکری دارد ، به طور عملیاتی باید از نیروهای سخت کوش و دلسوز حمایت گردد ، تا کنون این نیروها مدام حذف می گردند .
    • دکتر رضاییان IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۸
      16 2
      بزرگترین مسئله و مشکل فعلی دانشگاه آزاد اسلامی ، تصمیمات انحصاری و تک محورانه یک فرد در راس انست . تبعات آن دامن تمام دانشجویان و کارکنان و اساتید را میگیرد . چرا چندسال حق الزحمه پایان نامه هایی که شهریه آنها از دانشجویان اخذ شده اما به اساتید پرداخت نمیشود؟ با تغییر ساختار دانشکدگان ، حق الزحمه های معوقه پرداخت میشود؟
      • رضا IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
        8 1
        با نظر شما کاملا موافق هستم.
    • معروفی IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      4 9
      بسیار جای خرسندی است که پیشتاز در این تحول دانشگاه آزاد اسلامی است... چنین تصمیم مهمی دیر گرفته شد اما پیش قدم شدن در این تحول جسارت می‌خواست و جای تبریک دارد. اللهم وفق لما تحب و ترضی
      • سید IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
        11 1
        جسارت نمیخواهد بلکه اعتماد بنفس کاذب و غرور بیش از حد باعث این تصمیم گیری های طهرانچی است . تمام واحدهای دانشگاه ازاد اسلامی مشکلات عدیده اموزشی پژوهش و مالی دارند خواجه در بند نقش ایوان است !
    • سلام IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      18 3
      خدایش دارید ظلم بزرگی به کارکنان دانشگاه میکنید از خدا بترسید اگر اعتقاد دارید.در خانواده دانشگاهیان یکسره دعوا هست
      • محمد IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
        10 0
        ‎ تمام طرح هایی که با افتخار از آنها یاد می کند از جمله سامانه های آموزشی و پژوهشی عملا به دلیل ناکارآمدی و نقص دانشگاه را فلج کرده است. بازنشسته کردن استادان بنام دانشگاه در ۶۵ سالگی و به کار گیری دانشجویان کم سواد دکتری،کیفیت اموزشی را تنزل داده است. این طرح غیر عقلانی آخرین میخ به تابوت دانشگاه است. فریاد استادان و کارکنان مظلوم دانشگاه بجایی نمی رسد
    • فاطمه IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      10 2
      با نیروهای حق التدریس که سالها از علم و توانایی و جوانیشان رایگان کار کشیدید چه می کنید!؟ واقعا خدا رو خوش نمیاد! دانشگاه آزاد خیلی ظلم کرده
      • فیروزه NO ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
        1 0
        کاملا با شما موافقم دانشگاه آزاد از نیروهای حق التدریس فقط بیگاری می کشد ساعتی ۳۶۰۰۰ تومان با ۲۰ سال سابقه .این جه عدالتی هست کاش یک‌گوش،شنوایی بود
    • مجتبی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      12 3
      در حرف قشنگ ولی در عمل توهم. دانشگاه آزاد تبدیل به یک بنگاه فروش مدرک شده. دریغ از علم.
    • عباس IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      7 1
      دانشگاه آزاد دکتری هستم.... هنوز سه ترم است که استاد راهنما ندارم..... متاسفم برای دانشگاه آزاد..... که ترمی 55 میلیون تومان پرداخت می کنیم..... بدون استاد راهنما..... کی باید پیگیری کند.... فقط یک دستیار پژوهشی درست کردید و رفتید..... برای دل خوشی دانشجو و..... واقعا متاسفم
    • شهاب IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      3 0
      کاش علمی کاربردی هم کلا حذف میشد بیسواد تحویل جامعه میده با مدرک کیلویی
    • محمد رضا اسفندیاری اله قلی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      1 0
      سلام بر دکتر تهرانچی ، آقای دکتر برای رضای خدا از شعار به واقعیت فکر کنید ، در دانشگاه سرآمدی که جنابعالی ریاست آن هستی همواره دعوای بین سنتی و صنعتی ، رمق دانشجو را بریده و تنها درآمد زایی را پیشه کرده، حقا که بیان تحول داری !!
    • مهرداد DE ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۱۲/۰۹
      3 0
      هیچ انگیزه ای برای پرسنل دانشگاه آزاد نمانده که بخواهد تحول ایجاد کنند،حقوق پرسنل دانشگاه آزاد با تحصیلات بالا از حقوق یک آبدارچی و نظافت چی با مدرک دیپلم در ارگان های دیگر کمتر است .
    • ر. ک IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      1 1
      متاسفانه در دانشگاه آزاد قدر استاد و دانشجو دانسته نمی شود و کیفیت آموزس پایین است و طی سال ها کار در این دانشگاه هیچ خدماتی به استادان ارایه نمی شود و افراد بی کفایت زیادی با گرفتن پست های اجرایی ارتقا رتبه گرفتند و به مقامات بالاتر رسیدند و حالا اساتید را با دستورالعمل های ناقص سریع بازنشسته می کنند و دانشجویان دکتری که خیلی هایشان اصلا حال و انگیزه شرکت در کلاس ها را ندارند ، می خواهند با حداقل دستمزد جایگزین استادان کنند تا به این ترتیب سودجویی و از این طریق هزینه های دانشگاه را کم کنند!
    • فریبرز IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      3 0
      فکری به حال دانشجویان دکتری کنید تا دو تا مقاله پولی ۱۰۰ میلیون تومانی پرداخت نکنند حق دفاع ندارند. پول پرداخت مقاله نداریم هزاران دانشجو به خاطر مقاله پولی حق دفاع ندارن
    • دکتر روح اله دولاح IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      1 4
      با سلام و عرض ادب خدمت رهبری معظم جمهوری اسلامی ایران امام خامنه ای فرماندهی محترم کل قوا جناب دکتر طهرانچی ریاست محترم دانشگاه آزاد از زحمات و تلاش های شما در طول مدت خدمت حضرتعالی که موجب رشد و شکوفایی استعداد های فرزندان کشور عزیزم جمهوری اسلامی ایران شده است کمال تشکر دارم
      • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
        2 0
        ایکاش می نوشتی کدام رشد و شکوفایی ؟
    • محرالی IR ۰۶:۵۶ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      1 0
      ای کاش روزی فرا می رسید تا تراژدی زندگی کارکنان دانشگاه آزاد هم تغییر و تحول پیدا می کرد!
      • ایمان DE ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
        3 0
        موافقم با وجود اینکه دانشگاه آزاد سازمان ثروتمندی هست و املاک مازاد و دارایی های زیادی دارد ولی متاسفانه به پرسنل زحمت کش خود اهمیت نمی‌دهد و آنها را در وضعیت معیشتی وحشتناک رها کرده است.
    • ایمان DE ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۰
      3 0
      حرفها و طرح های خوبی هست ولی متاسفانه برای روی کاغذ خوبه با این نرم افزارهای سطح پایین از جمله آموزشیار که نارضایتی استاد و دانشجو را به همراه دارد و پرسنل خسته و کم انگیزه که حتی حقوقشان نصف همکاران خود در دانشگاه های دولتی هم نیست و مانند سایر ارگان ها با تورم اضافه نشده است حتی نمیشود روند کنونی را پیش برد چه برسد به تحولات بزرگ
    • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۱
      2 0
      مثلا دانشگاه آزاد شهر ما که قبلا سه دانشکده بود تبدیل به دوازده دانشکده موضوعی شده که بار مالی شدیدی ایجاد شده و کار روسا به بیکاری کشیده بنده های خدا با اینکه حق مسولیت رو کامل میگیرن اما کار خاصی ندارن و در واقع تابلوها عوض شده،
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۱۲/۱۲
      1 0
      ,مشکل اساسی خود دانشگاه شهریه خور دانشگاه آزاد است که باید در دانشگاههای روزانه ادغام شود